Hoofddorp, donderdag 23 november – Buiten is het donker en guur maar in de Kas van Circular Expo is het warm en licht. Leden van SEE Network gingen met vier schrijvers in gesprek over duurzaam/ sociaal/ ethisch of betekenisvol ondernemen, onder leiding van Wies Schellart. Het blijkt lastig de  juiste woorden te vinden want greenwashing ligt op de loer. En – zoals Kees Klomp stelt – zou sociaal ondernemen niet de norm moeten zijn? Al het andere is immers asociaal?

Ook Hugo Hollander vindt dat duurzaamheid “passé” is. Maar geeft tegelijkertijd in zijn boek een praktisch recept voor een toekomstbestendige ondernemingsstrategie. Een recept waarbij iedereen de ingrediënten zelf “naar smaak” dient toe te voegen. Die eigen smaak is overigens een kwestie van ontwikkelen, daarover zijn de meesten het eens. Sander Tideman nam twintig jaar de tijd om zijn gesprekken met de Dalai Lama én zijn eigen ervaringen om te zetten in een boek vol wijsheden over duurzaam zakelijk leiderschap. Ook Chantal Heutink nam de tijd om haar persoonlijke missie te ontdekken. Zij vond die in Kenia, waar zij een social business startte die ervoor zorgt dat meisjes ook tijdens hun ongesteldheid naar school kunnen.

Wat neem ik mee van deze avond? Dat er veel mis is in de wereld en dat de kunst is daar niet ontmoedigd door te raken. Sander kijkt daarvoor naar de Dalai Lama en zijn onvermoeibare inzet voor zijn onderdrukte volk. Tegelijkertijd is er reden voor optimisme: we hebben alle problemen zelf veroorzaakt dus we kunnen ze zelf oplossen, aldus Kees. Chantal raadt aan om te onderzoeken waar je kracht ligt en van daaruit jouw unieke bijdrage te leveren. En Hugo 'leads by example': als het niet lukt om een bedrijf van binnenuit te veranderen, dan kun je altijd nog  je eigen zaak starten.

Onder de strakke en geestige leiding van Wies vliegt de avond voorbij. Nog even snel wat boeken aanschaffen voor in de zak of onder de boom en – alweer – geïnspireerd naar huis.

Meer informatie over de boeken:

Kees Klomp
Handboek betekenisvol ondernemen

http://www.atlascontact.nl/boek/handboek-betekenisvol-ondernemen/

Sander Tideman
Business as an Instrument for Societal Change

http://flowfoundation.nl/product/in-conversation-with-the-dalai-lama/

Chantal Heutink
Op hoge hakken in Afrika
http://www.lifeonhighheels.com/boek/

Hugo Hollander & Carolien Gadella - van Wersch
Duurzaamheid is passé
https://shareimpactaccountants.nl/actueel/boeken/104-duurzaamheid-is-passe

Door: Sharon van Ede, (SEE member)

 

Circular Expo is het warm en licht. Leden van SEE Network gingen met vier schrijvers in gesprek over duurzaam/ sociaal/ ethisch of betekenisvol ondernemen, onder leiding van Wies Schellart. Het blijkt lastig de  juiste woorden te vinden want greenwashing ligt op de loer. En – zoals Kees Klomp stelt – zou sociaal ondernemen niet de norm moeten zijn? Al het andere is immers asociaal?

Ook Hugo Hollander vindt dat duurzaamheid “passé” is." data-share-imageurl="https://seenetwork.nl/sites/default/files/News/SEE%20copy.jpg" style="position:fixed;top:0px;left:0px;">